Reklama suplementów diety – nowe zasady, zakazy, ograniczenia i kary

W dniu 2 stycznia 2023 r. opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia (projekt z dnia 23 grudnia 2022 r.). Projekt ten przewiduje wprowadzenie istotnych zmian odnośnie prezentacji i reklamy suplementów diety. Organem odpowiedzialnym za opracowanie projektu jest Ministerstwo Zdrowia. Jego autorzy przewidują trzymiesięczne vacatio legis dla wejścia w życie proponowanych zmian. Obecnie trwają konsultacje społeczne nad projektem. Poniżej prezentujemy podsumowanie najważniejszych proponowanych zmian oraz powodów ich wprowadzenia.


REKLAMA SUPLEMENTÓW DIETY – PRZYCZYNY ZMIAN

Autorzy projektu z dnia 23 grudnia 2022 r. wskazują, że:

(1)

W ostatnich latach dynamika wzrostu sprzedaży oraz wartość rynku suplementów diety wzrosła wielokrotnie. Towarzyszy temu wzrost liczby reklam tych produktów, które kształtują zachowania konsumentów oraz wykorzystują ich nieświadomość na temat różnic pomiędzy suplementami diety i produktami leczniczymi.

(2)

Wszechobecny i intensywny proces reklamowy zachęcający do spożywania suplementów diety powoduje, że są one zbyt chętnie kupowane przez konsumentów (zwłaszcza w obiegu pozaaptecznym). Proces ten ma niekorzystne konsekwencje dla zdrowia ludzi, ponieważ wiele osób zbyt często sięga po nie będąc w mylnym wyobrażeniu, że te stanowią złoty środek na pojawiające się problemy zdrowotne (np. preparaty na odchudzanie, na zmniejszenie apetytu, spalanie tkanki tłuszczowej, itp.). Ich wiedza na temat suplementów diety oraz świadomość istotnych różnic między lekami bez recepty (OTC), a suplementami diety, pozostaje natomiast na niskim poziomie. Co więcej, powszechna dostępność suplementów diety (zarówno w aptekach, sklepach, drogeriach, jak i w Internecie) wywołuje u wielu osób przekonanie, że można je przyjmować bez ograniczeń, co może skutkować poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

(3)

Wiele decyzji zakupowych konsumentów jest warunkowanych cechami dobrego przekazu reklamowego. Zdaniem autorów projektu wskazuje to na konieczność wdrożenia takich rozwiązań, które uszczelnią aktualnie obowiązujące przepisy w obszarze prezentacji i reklamy suplementów diety.


REKLAMA SUPLEMENTÓW DIETY – ZASADY, ZAKAZY, OGRANICZENIA I KARY

W projekcie z dnia 23 grudnia 2022 r. znalazły się m.in. następujące propozycje zmian:

(1)

Obowiązek prowadzenia reklamy suplementów diety w sposób rzetelny i niewprowadzający  w błąd jej odbiorców.

(2)

Reklama suplementów diety opatrzona będzie komunikatem o następującej treści: „Suplement diety jest środkiem spożywczym, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety. Suplement diety nie ma właściwości leczniczych.”.

(3)

Wprowadzenie zakazów reklamowych, w tym:

  • zakazu prezentacji lub reklamy suplementów diety kierowanej do małoletnich do 12 roku życia;
  • zakazu zamieszczania w prezentacji lub reklamie suplementów diety wizerunku lub głosu małoletnich do 12 roku życia;
  • zakazu prezentacji czynności mogących budzić skojarzenia z wykonywaniem zawodu lekarza, pielęgniarki, położnej, ratownika medycznego, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty, dietetyka oraz innych osób wykonujących zawód medyczny, w tym badań, wypisywania recept, sprzedaży w aptece lub punkcie aptecznym;
  • zakazu wykorzystywania wizerunku lub rekomendacji rzeczywistego lub fikcyjnego lekarza, farmaceuty, technika farmaceutycznego, felczera, pielęgniarki, położnej, ratownika medycznego, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty, dietetyka, specjalisty zdrowia publicznego oraz innych osób wykonujących zawód medyczny, a także stopni i tytułów naukowych w dziedzinach nauk medycznych i nauk o zdrowiu;
  • zakazu stosowania nazewnictwa prezentowanego lub reklamowanego suplementu diety poprzez nawiązanie do już istniejących nazw własnych lub powszechnie stosowanych dla oznaczenia wyrobów medycznych lub produktów leczniczych (tzw. umbrella branding, czyli marki parasolowe);
  • zakazu stosowania opakowań suplementów diety wykorzystujących podobieństwo z oznaczeniem wyrobu medycznego lub produktu leczniczego (kształt graficzny, znak graficzny lub znak towarowy nie może wprowadzać w błąd co do właściwości lub statusu suplementu diety);
  • zakazu prezentacji lub reklamy suplementów diety w jednostkach systemu oświaty i w podmiotach wykonujących działalność leczniczą.

(4)

Wprowadzenie ograniczeń reklamowych, w tym:

  • W aptekach i w punktach aptecznych reklama suplementów diety powinna być prowadzona poprzez ich prezentację wyłącznie w wydzielonych miejscach umieszczonych w polu widzenia kupującego, które muszą być oddzielone od miejsc, na których są prezentowane produkty lecznicze, wyroby medyczne i kosmetyki, i nie mogą znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie punktu obsługi klienta.
  • W sklepach zielarsko–medycznych, sklepach specjalistycznych zaopatrzenia medycznego i sklepach ogólnodostępnych reklama suplementów diety powinna być prowadzona poprzez ich prezentację wyłącznie w wydzielonych miejscach umieszczonych w polu widzenia kupującego, które nie mogą znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie punktu obsługi klienta.

(5)

Zmiana wysokości kar pieniężnych za naruszenie przepisów ustawy odnośnie prezentacji i reklamy suplementów diety. Kary te będą mogły zostać wymierzone w wysokości od 10 000 zł do nawet 1 000 000 zł.


 

Projekt ustawy dostępny jest na stronie Rządowego Centrum Legislacji pod linkiem TUTAJ.

 


Materiał prasowy: radca prawny Bartosz Fogel.

 

fot. Bartosz Fogel, Kancelaria Prawna GFP_Legal Wrocław

 

 

#Suplementy Diety #Reklama Suplementów Diety #Zakaz Reklamy Suplementów Diety #Ograniczenia Reklamy Suplementów Diety #Nowe Zasady Reklamy Suplementów Diety #Umbrella Branding #Marki Parasolowe