Nieuczciwe praktyki rynkowe w internecie – zapowiedź zmian
Ministerstwo Rozwoju i Technologii prowadzi prace nad projektem ustawy mającej zapewnić łatwiejsze wykonywanie rozporządzenia P2B [1] i aktu o rynkach cyfrowych [2]. Zaplanowane zmiany dotkną m.in. ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji [3] oraz ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów [4]. Obecnie prowadzone są konsultacje publiczne w sprawie projektu zmian.
W uzasadnieniu projektu podkreślono problem rosnącej zależności użytkowników biznesowych i użytkowników korzystających ze strony internetowej w celach biznesowych – w szczególności mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw – od dostawców usług cyfrowych. Dlatego też zdaniem Ministerstwa konieczne jest wprowadzenie zmian ograniczających wykorzystywanie przez dostawców usług cyfrowych dominującej pozycji w stosunku do użytkowników.
W tym celu zaproponowano rozszerzenie definicji czynu nieuczciwej konkurencji. Na skutek zmiany za taki czyn będzie uznawane działanie w zakresie usług pośrednictwa internetowego i wyszukiwarek internetowych naruszające przepisy rozporządzenia P2B, w szczególności w odniesieniu do wynikających z niego obowiązków dotyczących:
- warunków korzystania z usług;
- warunków ograniczenia, zawieszenia i zakończenia świadczenia usług;
- określenia i opisu parametrów plasowania;
- opisów zróżnicowanego traktowania;
- zapewnienia wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg.
Nowe przepisy, nad których ostatecznym kształtem pracuje obecnie Ministerstwo, mają zagwarantować użytkownikom biznesowym i użytkownikom korzystającym ze strony internetowej w celach biznesowych skuteczną ścieżkę dochodzenia roszczeń przeciwko dostawcom usług pośrednictwa internetowego, którzy stosują nieuczciwe praktyki rynkowe. Zgodnie z przygotowanym projektem, roszczenia dochodzone w związku z naruszeniem przepisów rozporządzenia P2B będą mogły być dochodzone w ramach postępowania prywatno-skargowego przed sądami własności intelektualnej.
W związku z wejściem w życie aktu o rynkach cyfrowych zapowiedziano także rozszerzenie kompetencji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zgodnie z założeniami projektu Prezes UOKiK ma zyskać m.in. uprawnienie do przeprowadzenia z własnej inicjatywy badania w sprawie nieprzestrzegania określonych w akcie o rynkach cyfrowych obowiązków strażnika dostępu oraz do przyjmowania zawiadomień w przedmiocie nieprzestrzegania aktu.
Prace nad ostatecznym kształtem zmian wciąż trwają. Obecnie projekt zakłada, że nowe przepisy wejdą w życie z dniem następującym po dniu jego ogłoszenia. Aktualne prace nad projektem można śledzić na stronie Rządowego Centrum Legislacji – TUTAJ.
[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1150 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie propagowania sprawiedliwości i przejrzystości dla użytkowników biznesowych korzystających z usług pośrednictwa internetowego.
[2] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828.
[3] Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
[4] Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
Materiał prasowy: aplikantka radcowska Wiktoria Stańczuk-Mamulska.
fot. Wiktoria Stańczuk-Mamulska, Kancelaria Prawna GFP_Legal Wrocław
#OchronaKonkurencji #RozporządzenieP2B #AktoRynkachCyfrowych #KancelariaPrawnaGFPlegal #KancelariaPrawnaWrocław #GFP_Legal #RadcaPrawnyWrocław #PrawnikITWrocław